Hoe Hogeschool Novi door vooruitstrevend te zijn, voorbereid was op lesgeven op afstand

Deze Coronacrisis kwam voor iedereen als een klap in het gezicht. Zonder enige voorbereiding moest je waarschijnlijk de werkwijze binnen jouw bedrijf aanpassen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat medewerkers met de juiste middelen goed thuis kunnen werken of dat studenten ook thuis de beste studiebegeleiding krijgen? 

 Één van onze klanten, Hogeschool NOVI, heeft in korte tijd het lesgeven op afstand mogelijk gemaakt. NOVI is de nummer één Hogeschool op het gebied van HBO ICT. In dit artikel lees je hoe zij enigszins toch voorbereid waren op de Coronacrisis en snel konden schakelen.

 

Online lesgeven met een digitaal leerplatform

Een deel van het lesgeven bij Hogeschool Novi werd voor de Coronacrisis al online gedaan vanuit de EdHub. Dit is het digitale leerplatform voor studenten, waarin alle leerstof te vinden is. Studenten konden dus al zelfstandig studeren vanuit de EdHub. Daarnaast worden er bij NOVI geen studieboeken gebruikt. In de EdHub zit een integratie met BUKU, waarin alle studieboeken te vinden zijn en studenten deze dus online kunnen bestuderen. Een soort Netflix voor studieboeken.

Bij Novi werden wel nog steeds klassikale colleges gegeven, maar veel daarvan werden al gestreamd en opgenomen, zodat studenten op ieder moment thuis een college terug konden kijken. Voor de coronacrisis was NOVI al hard op weg om het lesgeven, naast fysiek, ook volledig online aan te bieden. Als gevolg van de Corona uitbraak, waren zij ineens genoodzaakt het lesgeven op afstand in een hele korte periode te starten.

 

Pilot flexibilisering van het Hoger onderwijs

Hogeschool Novi doet al een aantal jaren mee aan de pilot flexibilisering van het Hoger onderwijs van het Ministerie van Onderwijs. Dit geeft Novi de kans om te kunnen experimenteren op dit gebied. Er wordt verslag gelegd van de veranderingen en dit wordt gedeeld met het ministerie. Op deze manier kan de opgedane kennis ook gedeeld worden met andere Hogescholen. Omdat Novi een kleiner instituut is dat specifiek gericht is op IT, zijn ze wendbaar en kunnen ze snel reageren op nieuwe ontwikkelingen.

 

Snel schakelen tijdens een crisis

Door de uitbraak van het Corona virus maakte Hogeschool Novi het lesgeven op afstand in een hele korte tijd mogelijk. Wij vroegen aan George Vlug, Commercieel Directeur van Hogeschool Novi hoe zij dit zo snel op poten hebben gezet. “Binnen een weekend werd er een plan gemaakt om studenten ook in deze tijd een zo goed mogelijke studiebegeleiding te geven. Studenten, docenten en medewerkers werden geïntroduceerd met dit plan, door middel van een mailing en daarnaast werd er de eerste maandag na de toespraak van de overheid een online speech gegeven met alle instructies aan medewerkers. Ook werden alle materialen vanaf de locatie het hele land doorgebracht om medewerkers te voorzien van de juiste materialen om goed thuis te kunnen werken. In korte tijd werden alle nieuwe werkprocessen uitgeschreven en op de kennisbank geplaatst. Serviceteams hebben docenten begeleid en wegwijs gemaakt in Microsoft Teams”. Er werd dus ontzettend snel geschakeld.

Het lesgeven op afstand lijkt op deze manier volledig te zijn opgezet. Het enige wat nog lastig is, is om studenten thuis online tentamens te laten maken. Als instelling moet je borgen dat dit op een eerlijke manier gebeurt, dus zonder afkijken etc. NOVI heeft de afgelopen weken een pilot uitgevoerd met het afnemen van tentamens op afstand en zal deze vanaf deze week uitrollen. Het voordeel is wel dat de meeste toetsingen bestaan uit praktijkopdrachten. Deze konden dus al die tijd gewoon doorgaan.

 

Lesgeven na de crisis

Maar wat betekent dit voor de manier van lesgeven als straks deze crisis voorbij is en de samenleving weer volledig gaat draaien? Zoals onze minister president al aan gaf, zullen we moeten leven in een 1,5 meter samenleving. Al onze handelingen en werkzaamheden moeten zo ingericht worden, dat het mogelijk is om 1,5 meter afstand van elkaar te kunnen houden. In een klaslokaal is het bijvoorbeeld lastig om die afstand echt te kunnen waarborgen. Tenzij er in hele kleine getalen lesgegeven wordt. Deze constatering zorgt er wel voor dat er bij Hogeschool NOVI nagedacht wordt hoe dit in de toekomst zijn weg gaat vinden. Zo wordt er een plan gemaakt om het lesgeven op afstand nog meer te optimaliseren en er voor te zorgen dat er voldoende interactie blijft tussen de studenten en docenten. Om studenten geïnteresseerd te houden, is het bijvoorbeeld belangrijk dat colleges online minder lang duren dan in een collegezaal. Daarnaast zorgen zij ervoor dat er faciliteiten worden aangeboden om ook face-to-face interactie tussen studenten, docenten en de studiecoaches mogelijk zal zijn op locatie.

 

Koppeling van belangrijke systemen

Om ervoor te zorgen dat er overzicht blijft, werkprocessen simpel worden gehouden en de foutmarge klein is, worden alle systemen waarmee er gewerkt wordt aan elkaar gekoppeld. Hierin heeft Index ook een rol ingespeeld. Samen met ons development team zijn de drie belangrijke systemen: Microsoft Teams, Hubspot en Edhub met elkaar geïntegreerd. Waarvan EdHub het centrale systeem is. Ook is Index betrokken bij het beter inrichten van operationele zaken, de ideevorming van bepaalde projecten en systemen en daarnaast wordt er hoofdzakelijk gebouwd aan de EdHub, want juist in deze periode is het belangrijk dat het systeem optimaal werkt.

Een goed idee? Of meer weten over Index en onze oplossingen?

Zijn jullie toe aan het volgende stap in het digitaliseren van de bedrijfsprocessen? Vertel ons over jouw bedrijf en waarmee we je kunnen helpen. We nemen binnen een werkdag contact met je op om jouw vragen te beantwoorden.