Vraagstuk

Hoe versnellen we het sollicitatieproces binnen een sterk groeiend IT recruitment bedrijf?

Cooder is een sterk groeiend IT recruitment bedrijf, gevestigd in Amsterdam en actief op de Nederlandse en Belgische markt. Om de sollicitaties die via verschillende websites binnenkomen goed te laten verlopen, hebben wij naast een beheerdersportaal een middleware applicatie ontwikkelt, tussen het bestaande CRM en de drie verschillende jobsites.

Groeiende vraag naar IT-medewerkers01

Voorheen werden de sollicitaties en vacatures vanuit het CRM direct naar drie verschillende jobsites gesynchroniseerd. Voor het soepel laten verlopen van dit proces, was het CRM niet stabiel genoeg en niet altijd bereikbaar. Dit zorgde voor problemen bij sollicitaties en publiceren van nieuwe vacatures, met als resultaat dat sollicitaties te laat of niet binnenkwamen. We ontwikkelde een middleware applicatie die dit probleem uit de wereld hielp.

Up-to-date aanbod

Het actuele aanbod aan vacatures en sollicitaties wordt gesynchroniseerd met de middelware, welke deze realtime doorzet naar de jobsites.

Beheerders portaal

Doordat beheerders inzicht hebben in de statistieken kan er gekeken worden vanuit welke marketingkanalen de sollicitaties precies komen.

Monitoring en alerts

Sollicitaties komen binnen bij de middelware. Wanneer er problemen ontstaan met het synchroniseren naar het CRM, worden er geautomatiseerde notificaties verstuurd naar de beheerders.

Wie het eerst haalt,
wie het eerst maalt
02

IT-medewerkers zijn in dit tijdperk schaars, daarom was het essentieel om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. De synchronisatie moet snel zijn, zodat er binnen een paar seconden matches gemaakt kunnen worden tussen de vacatures en de sollicitaties, om zo de concurrentie voor te blijven. Bij het maken van de matches wordt de sollicitant aan een bedrijf gekoppeld en gaat hij/zij direct de sollicitatieprocedure in.

Een middleware om foutmeldingen te voorkomen03

Om ervoor te zorgen dat de sollicitant geen foutmeldingen krijgt en gewoon kan solliciteren, werd er een middelware applicatie tussen het CRM en de jobsites gebouwd. Wanneer er niet gesynchroniseerd kan worden en bepaalde API’s niet beschikbaar zijn, worden de acties in de wachtrij gezet. De wachtrij zorgt ervoor dat het systeem om de 10 seconden probeert te synchroniseren. Mislukken bepaalde acties herhaaldelijk of zijn externe systemen langdurig onbereikbaar, dan worden er direct notificaties verstuurd naar de beheerders.

01 / 05

 Middleware als oplossing

Door middel van de middleware applicatie die synchroniseert met de websites en het beheerdersportaal, werden de jobsites onafhankelijk van het CRM en zijn deze altijd up-to-date. Dit voorkomt dat sollicitanten door een foutmelding niet verder gaan met hun sollicitatie en er dus kandidaten verloren gaan.

Projectmanager

Maarten
van der Valk

Meer weten? Neem contact op